Valonpilkahduksia Korpilahden joulunavauksessa

Märkää, kylmää, pimeää, ankeaa, synkkää, kylmää ja kurjaa? Monelle vuoden viimeiset viikot ovat raskasta aikaa. Kirkasvalolampuista on hyviä kokemuksia monilla käyttäjillä, joten jos sellaista ei vielä ole, oma miniaurinko voi auttaa pahimman pimeyden yli. Jouluavaustapahtumaan keräsin muutamia vinkkejä mitä voi kokeilla mielenvirkistykseksi valon lisääntymistä odotellessa. Nämä valonpilkahdukset olivat etsittävissä Korpilahden upean Vanhan Myllyn ympäristössä. Vanha Mylly luontopolkuineen on viehättävä keidas keskellä kylää, varsinkin keväällä kosken kuohutessa sinne kannattaa retkeillä kauempaakin!

Valon lisääntymistä odotellessa muutamia kokeiltavia harjoituksia:

  1. Yksi aisti kerrallaanJoskus on hetkiä jolloin maailmassa on liikaa kaikkea. Liikaa ääntä ja liikettä, hälinää ja piippauksia. Keskittyminen yhteen aistiin vuorollaan saattaa rauhoittaa mieltä. Jos voit laittaa hetkeksi silmät kiinni, kokeile miltä maailma tuntuu yksi aisti kerrallaan. Mitä hajuja haistat juuri nyt? Pystytkö nimeämään viisi erilaista hajua? Entä maailma tuntuu käsissä? Miltä tuntuu käsineiden sisäpinta tai jalkojen alla oleva maa? Mitä kuulet tällä hetkellä? Mitä eri ääniä erotat? Kun katsot ympärillesi, mitä värejä erotat maisemassa? Kokeile harjoitusta vaikka kaupan kassajonossa samalla syvään hengitellen.
  2. Eläimillä kaikki hyvinArvellaan, että pikkulintujen tai laiduntavien eläinten läsnäolo kertoi aikoinaan kotiluolan ympäristön turvallisuudesta. Mikään vaara ei uhkaa, jos linnut ruokailevat rauhallisesti. Lintujen talviruokinta onkin auttamista puolin ja toisin. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta laittaa linnuille ruokaa tai käydä tallilla kuuntelemassa heinää rouskuttavia hevosia, voit auttaa aivojasi tarkkailemalla ennakkoluulottomasti niitä lintuja mitä kotisi ympärillä joka tapauksessa liikkuu. Mitä kuuluu pihasi harakalle? Entä kadunkulman naakkaparvelle tai parkkipaikan varikselle? Jos lintu syö, sillä on turvallinen olo. Olisiko ehkä sinullakin?
  3. Mieleistäsi musiikkiaJoulumusiikki jakaa mielipiteitä, joku tykkää, joku inhoaa. Ehkä joulunaika olisikin hyvä hetki palauttaa mieleen oma lempimusiikki? Milloin viimeksi kuuntelit niitä kappaleita mitä kuulit 10-25 -vuotiaana? Jos olet nuorempi henkilö, voit kokeilla erilaisiin musiikkityyleihin tutustumista. Ilahduttava, piristävä musiikki voi löytyä jostain sellaisesta tyylistä mitä et ole ennen kuullut. Radion ja kauppakeskusten tarjoaman musiikin sijaan voikin olla hyvä hetki juuri nyt tehdä ihan oma soittolista mieleisestään musiikista. Mikä on se musiikkikappale, jonka kuullessasi olet ollut kaikkein onnellisin? Mikä kappale rauhoittaa? Mikä piristää? Onko joku kappale minkä kuullessasi naurattaa? Piristä vuoden pimeintä aikaa juuri sinulle sopivalla musiikilla.
  4. Leikkiä kaiken ikääLeikki tekee aivoille hyvää, siksi kaikkien pitäisi muistaa leikkiä säännöllisesti! Joulunaika tarjoaa monille mahdollisuuksia leikkiä sukulaisten ja ystävien lasten kanssa mutta kukaan ei estä, jos itse itsellesi hankit legoja tai muita oman lapsuutesi suosikkileluja. Mikä oli suosikkilelusi ja -leikkisi? Mitäs jos reippaasti kokeilisit samaa leikkiä uudelleen? Tietokoneet ja kännykät tarjoavat myös mahdollisuuksia leikkiin. Entä jos kahvitauolla jättäisitkin sosiaalisen median selaamisen väliin ja kokoaisit kännykällä vaikka palapeliä? Lasten kannattaa ahkerasti pyytää aikuisia leikkimään, niin ettei tärkeä taito unohdu!
  5. Käsille käyttöäKäsillä tekeminen auttaa aivoja. Mitä olet tehnyt käsilläsi tänään tietokoneen näpyttelyn, kännykän selaamisen ja auton ohjaamisen lisäksi? Milloin viimeksi piirsit, maalasit, muovailit savea tai muovailuvahaa, virkkasit, veistit, ompelit, sahasit, neuloit, kudoit tai kokosit jotain osista? Teitkö näitä asioita viimeksi koulussa? Palauta mieleesi joku aikoinaan kokeilemasi käsityön tai taiteen muoto ja kokeile sitä uudelleen. Vaikka käsityö tai kuvaamataito olisi tuntunut koulussa tylsältä, kokemus voi nyt olla ihan toisenlainen. Netistä löytyy ohjevideoita monenlaisiin käsitöihin. Jos tunnet kouluikäisiä lapsia, pyydä heitä näyttämään mitä koulussa on viimeksi opeteltu. Tekeminen on tärkeämpää kuin lopputuloksen hienous!
  6. Terveellinen luontoParhaimman avun saat, jos valitset liikkumareittisi niin, että pystyt lenkin reitillä oleilemaan mahdollisimman luonnontilaisessa metsässä vähintään viidentoista minuutin ajan. Elvyttävä luontomaisema voi löytyä hyvinkin läheltä omaa kotia, kiertele uusia reittejä ja tunnustele millainen maisema tekee hyvää juuri nyt. Haluatko nähdä kauas vai katsoa yksityiskohtia? Millaisia puita haluat nähdä? Kaipaatko veden äärelle vai rentoudutko kivien lähellä? Kun löydät oman suosikkimaisemasi, hyödynnä maisemaa myös muualla. Tietokoneen ja kännykän taustakuva, keittiön kaapin ovi tai vaikka vessan seinä voivat olla sopivia paikkoja miellyttävälle luontokuvalle. Lepuuta itseäsi sopivassa maisemassa aina kun mahdollista.
  7. Hiljaa hyvä tuleeNykymaailmassa on vaikea löytää ympäristöä mikä olisi täysin hiljainen. Pimeä vuodenaika kuitenkin sopisi hyvin hiljaisuudesta nauttimiseen. Mikä on oman kotisi hiljaisin paikka? Mitä enemmän arjessasi on melua, sitä tärkeämpää on palautuminen hiljaisessa ympäristössä. Kokeile korvatulppia ja korvasuojia tai vaikka korvien ympärille sidottua huivia vaimentaaksesi ääniä. Hiljainen ympäristö voi löytyä yllättävistä paikoista. Parkissa seisova auto, kerrostalon pyörävarasto tai työpaikan porraskäytävä saattavat olla paikkoja missä voi muutaman minuutin nauttia hiljaisuudesta.
  8. Liian helppoa tai vaikeaa?Miltä valonpilkahdukset näyttivät? Tuntuiko tarpeettomalta omassa elämässä? Hyvä juttu, nauti elämästä! Laita vinkit kuitenkin muistiin huonojen päivien varalta, niitä on joskus kaikilla.Olivatko vinkit vaikeita toteuttaa tai riittämättömän tuntuisia? Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää, etenkin ja nimenomaan juuri silloin, kun se tuntuu vaikeimmalta. Tällainen tilanne voi olla vaikkapa lapsiperheessä tai kiireistä työtä tekevällä ihmisellä. Aikaa oman itsen hoitamiseen ei millään tunnu löytyvän! Juttele läheistesi kanssa josko saisitte sovittua edes muutaman tunnin viikottaisen ”varikkotauon” jokaiselle.

    Juttele lääkärin kanssa mikäli sinulla on univaikeuksia tai jos alakuloisuus tai ahdistuneisuus ei hellitä kotikonstein parissa viikossa. Unettomuuteen tai jatkuvaan pahaan oloon täytyy hakea apua. Elämän pulmakohdista keskusteleminen on myös avuksi. Elämässä kuuluu olla valoa, jos ei täyttä paistetta aina, niin ainakin valonpilkahduksia.

0

About the author: Emma Ojanen

Luonnon hyvinvointivaikutuksista kiinnostunut psykologi